Zaterdagmiddag 17.00 uur staan alle bolides op de startgrid in het zonnetje om de start te nemen van de eerste race tijdens het Truck GP evenement op het fantastische Red Bull Ring circuit. Prachtige zonnige omstandigheden voor deze eerste race waar we Harald Pavlas van Koglbauer Motorsport op de eerste plek zien staan met naast hem de tweede Porsche van het team met Wolfgang Triller achter het stuur. Daarachter staan Roger Grouwels en Bob Herber (JR-Motorsport) op de tweede startrij.

De rode lampen gingen uit en het veld ging van start onder aanvoering van de Porsches. Het was druk in de eerste bochten en er gebeurde veel. Zo verloor de pole position man heel veel plaatsen doordat hij een tikje van achteren kreeg, spinde en stil bleef staan midden op de baan waardoor hij het hele startveld voorbij zag gaan. We zien de oranje BMW van Peter Scheurs door het grind schieten en in dezelfde bocht zien we dat Ward Sluys zijn BMW verliest en stil blijft staan waardoor de safety car de baan op wordt gestuurd. De BMW van Sluys had in een eerdere bocht al schade opgelopen en zijn race is vroegtijdig ten einde. Dennis de Borst moet ook de pitstraat opzoeken voor een korte check up, maar kan zijn race wel vervolgen.

Na een tweetal ronden werd de baan weer vrij gegeven en kan de race opnieuw van start gaan. Wolfgang Triller rijdt op de leidende positie met achter hem Bob Herber, Roger Grouwels, Daan Meijer en Edward Grouwels.
Roger Grouwels weet Herber in te halen en zij wisselen van positie. De leidende Triller heeft een klein gaatje van 3 seconden op deze twee achtervolgers.
Al vroeg in de pitstraat met problemen zien we Ted van Vliet en ook Cor Euser, welke in een Praga R1 de race is gestart in plaats van zijn vertrouwde Marcos Mantis. De auto hadden ze nog niet kunnen testen en Euser zal deze eerste race beschouwen als een testrace. Na een korte periode kan hij wel weer de pitstraat verlaten en zijn race vervolgen.

Pavlas heeft zich weten te herpakken na zijn spin in de eerste ronde en komt geleidelijk aan terug naar voren in het veld. Als het pit window na 20 minuten open gaat, rijdt hij inmiddels al weer op de achtste positie. Vooraan is het Pieter van Soelen die een aanval plaatst op de bolide van Edward Grouwels en wint een plek met deze actie. Ook Marcel van Berlo weet Edward Grouwels voorbij te gaan en een ronde later zit Van Berlo op de bumper van Van Soelen. Roger Grouwels zorgt ervoor dat het gaatje naar de leider kleiner wordt en ook Herber laat zich niet afschudden en ziet zijn twee concurrenten nog kort voor zich.

Na de pitstops van de GT divisie zien we dat Triller nog altijd de leiding in handen heeft, voor Herber, Roger Grouwels en Daan Meijer. Triller weet ook direct weer zeer snelle rondentijden te noteren en zijn voorsprong is gegroeid naar zeven seconden. De nummer drie Roger Grouwels is sneller dan Herber en zal proberen hem weer voorbij te steken en daarna op jacht te gaan naar de overwinning. Dan zien we de witte BMW van Daan Meijer in de rondte gaan waarbij hij heel licht de vangrail lijkt te toucheren. Hij kan weer de baan opsturen, maar enkele bochten verder zet hij alsnog de BMW M4 Silhouette stil.

Na veertig minuten aan de leiding van de race te hebben gelegen, zien we de Porsche van Wolfgang Triller naast de baan staan met een lekke band. Hij staakt zijn strijd en ziet een overwinning in rook opgaan. Herber neemt hierdoor de leiding over, maar hij heeft Roger Grouwels direct op zijn bumper zitten. Daarachter is het Dieter Svepes die het stuur over heeft genomen van de Porsche van Pavlas en hij komt ook rap dichterbij. De strijd in de GT divisie is dan ook nog volledig open.

Drie strijdende Porsches aan de leiding, een prachtig gevecht wat nog altijd in het voordeel is van Herber. Svepes weet Roger Grouwels in te halen en neemt de tweede positie over en in dezelfde ronde weet hij ook Herber te verschalken en de leiding over te nemen. Het einde van de race lijkt te lang te duren voor Herber, want hij verliest uiteindelijk nog een plek als Roger Grouwels hem voorbij gaat. Hij behoudt wel de aansluiting en zal in de laatste ronden nog een aanval proberen te plaatsen.

De finishvlag valt na 60 minuten racen en een ronde en we zien dat Harald Pavlas en Dieter Svepes de overwinning weten te pakken. Zij hebben samen de schade die ze opliepen met hun spin in bocht 1 goed gemaakt en mogen op de hoogste trede van het podium plaats nemen. Roger Grouwels pakt een zwaar bevochten tweede plek, voor Bob Herber (3). De vierde plek is uiteindelijk voor Koen Bogaerts en Pieter van Soelen.

Wij feliciteren Bob Herber met deze mooie podiumplek!

 

 

 

bron: Autosport.be