Zondag 11 juni Spa Francorchamps, een prachtige zonnige en warme dag op het circuit en de heren en dame coureurs zijn er weer klaar voor. De tweede race van het weekend start om 13.15 uur met een vol veld van veertig GT’s en toerwagens.
Vooraan zien we Donald Molenaar in de Porsche 991 Cup wagen van het EMG Motorsport team op de pole position staan, naast hem start Bas Schouten in de BMW M4 Silhouette. De tweede rij wordt gevuld door John de Wilde en Mark van der Aa die de start doet in de tweede BMW M4 Silhouette van het
JR-Motorsport team. Daan Meijer en Bob Herber maken de top zes compleet.
De lichten gaan uit en de race is gestart. We zien Donald Molenaar een zeer goede start maken en hij weet de leiding te behouden. Bas Schouten gaat in La Source helemaal wijdt, maar kan alsnog aansluiten op de tweede positie. John de Wilde had niet net zo’n goede start als gisteren en verliest enkele posities net als Mark van der Aa. Bob Herber en Daan Meijer schuiven door naar posities drie en vier.
Vooraan moet Molenaar zijn leidende positie verdedigen tegen de aanvallende Schouten wat een paar mooie beelden oplevert. Een aanval van Schouten op Molenaar slaagt en Schouten neemt dan ook de leiding over in de race.Nu Schouten voorbij is gestoken, noteert hij nog snellere rondentijden en iedere ronde groeit het gat. Roger Grouwels is daarachter met een opmars bezig en weet Herber een plek terug te verwijzen naar de vijfde positie.
Vooraan groeit een gat tussen Schouten en Molenaar gestaag en het loopt op tot vijftien seconden na vijfentwintig minuten racetijd. Zij moeten ook langer stilstaan tijdens de pitstops, dus die tijd hebben ze ook wel nodig om de leiding te kunnen vasthouden na de stops. Roger Grouwels zit inmiddels op de bumper van de BMW M4 Silhouette van Meijer, maar kan er niet voorbij geraken. Wanneer het pit window open gaat voor de GT divisie duikt Roger Grouwels dan ook gelijk naar binnen, om zo misschien wat voordeel eruit te halen.
Schouten heeft gegeven wat hij had tot aan de pitstops om zijn voorsprong groot genoeg te maken voor de langere pit stop die ze moesten maken om nog altijd als leider in de race verder te gaan. Ward Sluys zit nu achter het stuur en moet de BMW M4 Silhouette naar de finishvlag sturen. Daarachter is het Meijer op de tweede positie voor Koen Bogaerts en Patrick Lamster. Roger Grouwels valt na de pitstops verder terug en lijkt een lekke band te hebben.
Vooraan in het GT veld zien we dat Lamster het lastig heeft en moet verdedigen ten opzichte van Bob Herber en John de Wilde. Beide Porsche weten hem tien minuten voor het einde van de race in te halen.
Dan vijf minuten voor het einde van de race probeert Bogaerts Meijer in te halen, maar op het verkeerde punt op de baan. Hij schiet van de baan en komt in de muur terecht en daarna tot stilstand midden op de baan met een flinke schade. De wedstrijdleiding besluit over te gaan tot een full course yellow wat betekent dat de snelheid er even uitgehaald wordt om het puin veilig op te ruimen.
Als de groene vlag weer gezwaaid wordt zien we dat Herber, welke op de derde positie rijdt, zijn plek moet verdedigen tegenover de aanstormende John de Wilde welke nog wat extra’s over heeft aan het einde van de rit.
Na zestig minuten wordt de finishvlag gezwaaid en pakken Ward Sluys en Bas Schouten opnieuw de overwinning en opnieuw de volle punten. Daan Meijer finisht op een mooie tweede plek en John de Wilde weet in de laatste ronde Bob Herber nog in te halen en mag als derde mee naar het podium.
Geplaatst door Koen Bogaerts op maandag 19 juni 2017
bron: supercarchallenge.nl